Μέθοδος Μοντεσσόρι, τι είναι ;

05 Αυγ 2021

Μία από τις παιδαγωγικές μεθόδους, που ακολουθείται σε αρκετά κέντρα προσχολικής αγωγής είναι η μέθοδος Μοντεσσόρι, την οποία ανέπτυξε η Μαρία Μοντεσσόρι γύρω στο 1900 στην Ιταλία για να εκπαιδεύσει τα φτωχά παιδιά ηλικίας έως 6 ετών. Σύμφωνα με τη μέθοδο Μοντεσσόρι, τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα, όταν επιλέγουν μόνα τους αυτό που πρέπει να μάθουν.

Η μέθοδος Μοντεσσόρι αποτελεί βιωματική μάθηση που απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας από 0 - 24 ετών και χωρίζεται σε 4 στάδια ανάπτυξης (ηλικίες 0-6, 6-12, 12-18, 18-24 ετών). Τα παιδιά απελευθερώνονται και αφήνονται στην επιθυμία τους για ανάπτυξη και μάθηση χωρίς περιττές απαγορεύσεις και "μη". Η μοντεσσοριανή τάξη αποτελείται από παιδιά διαφόρων ηλικιών και ο μοντεσσοριανός δάσκαλος ενθαρρύνει την ανεξαρτησία των παιδιών.

Πώς προέκυψε η μέθοδος Μοντεσσόρι.

Το 1907 η Μαρία Μοντεσσόρι άνοιξε το Casa dei Bambini (Το σπίτι των παιδιών) με στόχο να εκπαιδεύσει τα παιδιά άπορων οικογενειών ηλικίας έως 6 ετών σε μία φτωχογειτονιά της Ρώμης. Ποτέ δεν περίμενε ότι αυτό θα την οδηγούσε στην ανάπτυξη της δικής της παιδαγωγικής μεθόδου, της μεθόδου Μοντεσσόρι, όπως είναι γνωστή σήμερα. Έδωσε στα παιδιά υλικά για να τα απασχολήσει χωρίς να παρεμβαίνει στις δραστηριότητές τους και απλά κρατούσε σημειώσεις. Διαπίστωσε ότι τα παιδιά μπορούσαν να μάθουν πράγματα μόνα τους και άρχισαν να γίνονται πιο κοινωνικά και συνεργάσιμα. Στη συνέχεια, προχώρησε και στην εκμάθηση μαθηματικών και γραμματικής για να δει, αν μπορούν να τα καταφέρουν, παρόλο που ήταν τόσο μικρής ηλικίας. Συνειδητοποίησε λοιπόν, ότι όταν τα παιδιά βρίσκονται σε ένα περιβάλλον, όπου οι δραστηριότητες  γίνονται με τρόπο που υποστηρίζει τη φυσική τους ανάπτυξη, μπορούν να εκπαιδευτούν μόνα τους. Για δύο χρόνια η Μοντεσσόρι απλά τα παρατηρούσε και άφηνε τη φυσική περιέργεια των παιδιών να τα οδηγήσει στη γνώση μέσα από τη δοκιμή και το λάθος.

Έτσι, τα εντυπωσιακά αποτελέσματα που είδε μέσα από όλη αυτή τη μέθοδο που χρησιμοποίησε για να διδάξει αυτά τα παιδιά, την έκαναν να εξελίξει όλη αυτή τη διαδικασία στην πλέον πασίγνωστη μέθοδο Μοντεσσόρι.

Τι είναι αυτό που κάνει τη μέθοδο Μοντεσσόρι ξεχωριστή.

Η μέθοδος Μοντεσσόρι είναι μια διαφορετική μέθοδος εκπαίδευσης που επικεντρώνεται στην ανάπτυξη των παιδιών και όχι στην εκμάθηση. Με άλλα λόγια, δεν δίνει έμφαση στις εξετάσεις ή τους βαθμούς, ούτε αξιολογεί τα παιδιά ανάλογα με τις επιδόσεις τους. Στην πραγματικότητα,  ο στόχος της είναι να δημιουργήσει παιδιά ώριμα και κοινωνικά. Τα παιδιά που ακολουθούν τη μέθοδο Μοντεσσόρι έχουν καλύτερη απόδοση από αυτά που ακολουθούν την παραδοσιακή μέθοδο διδασκαλίας. Τα κάνει να αγαπούν τη μάθηση και όχι να τη βλέπουν σαν ένα βάρος και μία διαδικασία που ανυπομονούν να τελειώσει. 

Αυτό που κάνει τη μέθοδο Μοντεσσόρι να ξεχωρίζει είναι ότι τα παιδιά αποκτούν κοινωνικές  δεξιότητες, γίνονται κοινωνικά και μαθαίνουν σωστούς τρόπους συμπεριφοράς χωρίς την παρέμβαση του μοντεσσοριανού δασκάλου και παιδαγωγού. Τα παιδιά μαθαίνουν να είναι ανεξάρτητα και αυτό τα βοηθά στο να παίρνουν αποφάσεις και να έχουν κριτική σκέψη. Επιπλέον, βοηθούν το ένα το άλλο, κάτι που τα κάνει να αναπτύσσουν το αίσθημα ευθύνης απέναντι στους άλλους. Αυτό δεν ισχύει στην παραδοσιακή μέθοδο διδασκαλίας, που δεν πρέπει ποτέ ένα παιδί να κοιτάει τι κάνει ο διπλανός του ούτε να τον βοηθάει, εάν έχει κάποια δυσκολία ή απορία. Επομένως, η μοντεσσοριανή μέθοδος ακολουθεί το ρυθμό του κάθε παιδιού και το αφήνει ελεύθερο να επιλέξει μέσα από πολλές και διαφορετικές δραστηριότητες, τι είναι αυτό με το οποίο θέλει να ασχοληθεί χωρίς παρεμβολές και διακοπές από τρίτους.

Μοντεσσοριανός Δάσκαλος.

Ο μοντεσσοριανός δάσκαλος παρέχει στα παιδιά ένα περιβάλλον, όπου αυτά έχουν την ελευθερία και τα εργαλεία για να δώσουν μόνα τους απαντήσεις στις δικές τους ερωτήσεις και να μάθουν πώς να αναζητούν νέες γνώσεις μόνα τους.

Ο δάσκαλος της μεθόδου Μοντεσσόρι δεν στέκεται στη μέση της αίθουσας, αλλά στην άκρη και παρατηρεί. Όλοι μαζί - δάσκαλος και μαθητές- αποτελούν μία κοινότητα. Το αποτέλεσμα αυτής της μεθόδου είναι μία τάξη αυτορρυθμιζόμενη. Ο δάσκαλος που χρησιμοποιεί τη μοντεσσοριανή μέθοδο σέβεται το κάθε παιδί σαν ξεχωριστή προσωπικότητα και το βοηθά να μάθει να σέβεται τους άλλους ανθρώπους και τα αντικείμενα στο περιβάλλον. Έτσι, ενισχύεται η φυσική κλίση και τα ενδιαφέροντα του κάθε παιδιού. Ο δάσκαλος κατανοεί την παιδική ανάπτυξη και χρησιμοποιεί την κάθε δραστηριότητα με τρόπο, ώστε να φτάσει το παιδί στην απάντηση ενός προβλήματος μόνο του. "Βοήθησε με να το κάνω μόνος μου". Μια διαφορά της μεθόδου Μοντεσσόρι με ένα τυπικό σχολείο είναι ότι ο μοντεσσοριανός δάσκαλος  δεν αποτελεί το επίκεντρο. Επεμβαίνει μόνο αν απειλείται η ακεραιότητα των παιδιών. Οποιεσδήποτε εντάσεις επιλύονται από τα ίδια τα παιδιά, χωρίς τιμωρίες από το δάσκαλο, αλλά με όρια και φυσικές, λογικές συνέπειες. 

Αυτή η ελευθερία μέσα στα όρια ενισχύει την αυτορρύθμιση του παιδιού. Δεν υπάρχει ούτε η τιμωρία (που μειώνει την αυτοπεποίθηση του παιδιού), ούτε η επιβράβευση (που ενισχύει τον ανταγωνισμό).

Πηγή: Schooling.gr

Οι Herokids σας προτείνουν εκπαιδευτικά παιχνίδια που ενθαρρύνουν την ανάπτυξη των δεξιοτήτων.

Δείτε ενδεικτικά :