12 Ενισχυτικές δραστηριότητες για παιδιά με σύνδρομο down.

20 Οκτ 2021

Τα παιδιά με σύνδρομο Down συνήθως αντιμετωπίζουν σημαντικές δυσκολίες όταν μαθαίνουν να μιλούν, αν και συνήθως καταλαβαίνουν πολύ περισσότερα από όσα μπορούν να εκφράσουν. Εάν μεγαλώνετε ένα παιδί που έχει διαγνωστεί με σύνδρομο Down, ενθαρρύνετε την ανάπτυξη και τις επικοινωνιακές του ικανότητες με 12 δραστηριότητες που προτείνουν διάφοροι ειδικοί στην πρώιμη παιδεία γραμματισμού και σύνδρομο Down. Επιλέξτε τις δραστηριότητες που ταιριάζουν καλύτερα με την ηλικία ή το επίπεδο δεξιοτήτων του παιδιού σας, να είστε ενθουσιώδεις και μην ξεχάσετε να ανταμείψετε τις προσπάθειες του παιδιού σας με επαίνους και αγκαλιές.

ΑΡΧΕΣ ΠΡΩΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ  (Ηλικίες 0 έως 2 ετών)

Άκουσέ με.

Εκπαιδεύστε το μωρό σας να διακρίνει τους ήχους της ομιλίας νωρίς παίζοντας παιχνίδια. Κρατήστε το μωρό σας έτσι ώστε να είναι απέναντί σας, με την κατάλληλη στήριξη του κεφαλιού, και σιγά σιγά βγάλτε ήχους όπως "ααα" και "οοοο" πριν προχωρήσετε σε πρώιμα σύμφωνα όπως "βββ" και "μμμ". Χρησιμοποιήστε υπερβολικές κινήσεις των χειλιών. Θα ενθουσιαστείτε από την προσπάθειά του να σας αντιγράψει. Υπάρχουν ειδικές κάρτες ήχου και εικόνας που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους 9 μήνες για να μάθουν στο μωρό σας να ακούει, να διακρίνει λέξεις και να αντιγράφει τις κινήσεις των χειλιών σας.

Πείτε το.

Η οπτική μάθηση είναι ισχυρή μεταξύ των ατόμων με σύνδρομο Down, αλλά η απομνημόνευση των λεκτικών πληροφοριών είναι πιο δύσκολη. Βοηθήστε το μωρό σας να μάθει τα ονόματα οικείων αντικειμένων χρησιμοποιώντας απλές χειρονομίες μαζί με λέξεις. Για παράδειγμα, βάλτε το χέρι σας στο αυτί σας όταν χτυπά το τηλέφωνο και πείτε "τηλέφωνο" ή προσποιηθείτε ότι πίνετε από ένα μπουκάλι ή φλιτζάνι λέγοντας "πίνω".

Μαζί, εσύ κι εγώ.

Τραβήξτε την προσοχή του παιδιού σας σε ένα αντικείμενο όπως κουδουνίστρα, αγαπημένο παιχνίδι ή εικόνα και ενθαρρύνετέ το να το κοιτάξει καθώς μιλάτε για το αντικείμενο. Σταδιακά αυξήστε το χρονικό διάστημα που μπορεί να δώσει προσοχή με ενδιαφέρον καθώς περιγράφετε το αντικείμενο. Οι ειδικοί λένε πως "δραστηριότητες που ενθαρρύνουν την κοινή προσοχή, όπου το παιδί και ο φροντιστής κοιτούν και ακούν το ίδιο πράγμα, βοηθούν τα παιδιά να μάθουν γρηγορότερα τη γλώσσα και να βελτιώσουν το εύρος της προσοχής".

Ένα κάθε φορά.

Σύμφωνα με τους ειδικούς η κάθε επικοινωνία εξαρτάται από τη σειρά μεταξύ ακροατή και ομιλητή. Παραδείγματος χάρη το να κυλάτε μια μπάλα μπρος - πίσω είναι ένας απλός τρόπος για να εξασκήσετε αυτήν την ικανότητα. Καθώς κυλάτε την μπάλα, πείτε "σειρά της μαμάς" και καθώς το παιδί σας την σπρώχνει πίσω, πείτε το όνομά του ("σειρά του Γιάννη"). Μόλις δείχνει ή μιλάει, βάλτε τον να δείξει τον εαυτό του και να πει "εγώ" ή το όνομά του.

ΛΕΞΙΚΟ (Ηλικίες 2 έως 3 ετών)

Το θέλω αυτό!

Διδάσκοντας το παιδί σας την έννοια των σημείων και των συμβόλων μπορεί να το βοηθήσει να επικοινωνήσει καθώς αναδεικνύονται οι γλωσσικές του δεξιότητες. Ξεκινήστε να δείχνετε στα νήπια ένα πραγματικό αντικείμενο ή δραστηριότητα μαζί με μια εικόνα που ταιριάζει. Τραβήξτε φωτογραφίες αντικειμένων ή δραστηριοτήτων που αρέσουν στο παιδί σας, ώστε να μπορεί να «ζητήσει» αυτό που θέλει δείχνοντάς σας ή δίνοντάς σας τη φωτογραφία. Πάντα τον ενθαρρύνετε να πει και αυτός τη λέξη.

Το ουράνιο τόξο της μάθησης.

Παίξτε αυτό το διασκεδαστικό παιχνίδι για την εκμάθηση χρωμάτων. Συγκεντρώστε πολλά πράγματα ενός χρώματος από το σπίτι – μία κόκκινη μπλούζα, λούτρινα ζώα, κουβέρτα, φλιτζάνι - και βάλτε τα όλα σε μια κόκκινη τσάντα ή ένα καλάθι πλυντηρίου. "Μια οπτική δραστηριότητα βασισμένη σε αντικείμενα του πραγματικού κόσμου μπορεί να διευκολύνει ένα παιδί με σύνδρομο Down να κατανοήσει μια γενική ιδέα", λένε οι ειδικοί. Εάν το παιδί είναι στο επίπεδο μιας λέξης, ονομάστε το χρώμα καθώς τραβάτε το αντικείμενο. Εάν το παιδί μπορεί να επεξεργαστεί μια φράση δύο λέξεων, πείτε το χρώμα και το όνομα του αντικειμένου.

Πες μου κι άλλα.

Τα παιδιά με σύνδρομο Down χρειάζονται περισσότερο χρόνο πριν σχηματίσουν φράσεις πολλαπλών λέξεων. Η έρευνα δείχνει ότι έχουν γενικά ένα λεξιλόγιο 100 λέξεων (συμπεριλαμβανομένων σημείων και προφορικών λέξεων) πριν αρχίσουν να συνδυάζουν λέξεις. Παρακινήστε το παιδί σας να περάσει από το στάδιο μιας λέξης σε δύο λέξεις χρησιμοποιώντας μια τεχνική μίμησης με επέκταση. Αρχικά, επαναλάβετε μια λέξη που είπε το παιδί σας και στη συνέχεια, επεκτείνετέ την κατά μία λέξη. Για παράδειγμα, εάν το παιδί σας λέει "μπάλα" ενώ παίζει, συνεχίστε λέγοντας "μπάλα, μπάλα δώσε". Εάν λέει "σκύλος", θα μπορούσατε να πείτε "σκύλος, καφέ σκύλος". Η επανάληψη είναι απαραίτητη, οπότε μην απογοητεύεστε αν πρέπει να το κάνετε πολλές φορές.

Ένας οπτικός βοηθός.

Χρησιμοποιήστε ένα ορθογώνιο χαρτόνι με δύο χρωματιστές κουκίδες σε απόσταση λίγων εκατοστών. Το χαρτόνι χρησιμεύει ως οπτική υπενθύμιση για να συνδυάσετε δύο λέξεις. Για παράδειγμα, στη φράση ‘’μπάλα δώσε ’’ δείξτε την πρώτη κουκκίδα όταν λέτε "μπάλα" και στη συνέχεια τη δεύτερη κουκίδα όταν λέτε "δώσε". Χρησιμοποιήστε το χέρι για να βοηθήσετε το παιδί σας να δείξει, και αυτή η κίνηση θα χρησιμεύσει ως απτικό σύνθημα. Καθώς το παιδί σας προοδεύει, σχεδιάστε περισσότερες κουκκίδες για να χρησιμοποιήσει όλο και περισσότερες λέξεις, έτσι μαθαίνει σιγά σιγά να λέει και μεγαλύτερες φράσεις.

ΕΠΕΚΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ, ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΗΧΟΙ  (Ηλικίες 3 έως 5 ετών)

Ο χρόνος παιχνιδιού είναι χρόνος εκμάθησης.

Όταν η γλώσσα που χρησιμοποιείτε σχετίζεται με καθημερινές δραστηριότητες, καθιστά τη μάθηση λειτουργική και πιο παρακινητική. Προσθέστε στο ουσιαστικό λεξιλόγιο του παιδιού λέξεις δράσης όπως κάθεται, πίνει, τρώει, πλένεται και βουρτσίζει. Διοργανώστε ένα παιχνίδι με κούκλες ή με λούτρινα ζώα (συμπεριλάβετε ένα για το παιδί σας και ένα για εσάς) και στη συνέχεια περιγράψτε τι κάνουν οι κούκλες. Στη συνέχεια, ακολουθήστε το παράδειγμα του παιδιού σας - ζητήστε του να ταΐσει, να πλύνει και να ντύσει τις κούκλες και να το ενθαρρύνετε να μιλήσει για αυτό που κάνει, χρησιμοποιώντας φράσεις δύο ή τριών λέξεων ("Η Ντόλι πίνει" ή "Η Ντόλι τρώει").

Μπράβο! Μια νέα λέξη

Ενισχύστε την δυνατότητα οπτικής μνήμης του παιδιού σας χρησιμοποιώντας τον έπαινο για να αυξήσετε την αυτοεκτίμηση και την εκφραστική γλώσσα. Σας προτείνουμε να κολλήσετε ένα φύλλο χαρτιού σε εμφανές σημείο. Κάθε φορά που το παιδί σας λέει μια νέα λέξη ή μια λέξη που δεν έχετε ακούσει εδώ και πολύ καιρό, σταματήστε αυτό που κάνετε και επικροτήστε το λέγοντας “Μπράβο, αυτή είναι μια νέα λέξη!" και γράψτε τη στο φύλλο. Γράψτε την επίσης σε ένα μικρότερο φύλλο σαν κάρτα. Στη συνέχεια δείξτε την στο παιδί σας και πείτε τη λέξη ταυτόχρονα. Αργότερα, όταν διαβάζετε στο παιδί σας, δείξτε του ξανά την κάρτα και επαναλάβετε τη λέξη. Με τον καιρό, το παιδί σας θα προσπαθήσει να πει νέες λέξεις για να τις προσθέσει στη λίστα.

Παιχνίδι ήχων.

Πάρτε χρωματιστούς κύκλους και στο πίσω μέρος τους γράψτε κάποια γράμματα. Έπειτα γυρίστε τους ανάποδα. Βάλτε το παιδί σας να γυρίσει κάθε κύκλο και να προφέρει το γράμμα που διαβάζει. Βοηθήστε το παιδί σας κάνοντας τον σωστό ήχο, αλλά σιγά σιγά ελαττώστε την βοήθειά σας. Ξεκινήστε με λίγους κύκλους και ήχους που ήδη κάνει το παιδί σας και προσθέστε σιγά σιγά νέους. Οι ειδικοί λένε πως τα περισσότερα παιδιά με σύνδρομο Down είναι πιθανό να αρχίσουν να μαθαίνουν ήχους γραμμάτων μεταξύ 3 ½ και 5 ετών. 

Πρώιμη ανάγνωση.

Λόγω της δύναμης της οπτικής τους μνήμης, τα παιδιά με σύνδρομο Down μπορούν να διδαχθούν να διαβάζουν νωρίς, όταν μπορούν να κατανοήσουν 50 έως 100 λέξεις και μπορούν να ταιριάξουν και να επιλέξουν εικόνες. Κάντε ένα παιχνίδι με λέξεις στις οποίες το παιδί ανταποκρίνεται εύκολα, όπως τα ονόματα της οικογένειας ή τα τρόφιμα. Γράψτε σε 2 μεγάλα χαρτιά δύο σχετικές λέξεις, όπως η μαμά και ο μπαμπάς. Στη συνέχεια ξαναγράψτε κάθε λέξη, ξεχωριστά, σε μικρότερα χαρτιά. Τοποθετήστε τα μεγάλα χαρτιά ανάποδα, μπροστά στο παιδί και αφήστε του να σας δώσει τα μικρότερα χαρτιά που αντιστοιχούν στις λέξεις της μεγάλης κάρτας, μία κάθε φορά. Αυξήστε τις λέξεις που εμφανίζονται στις μεγάλες κάρτες σε τρεις ή τέσσερις.

Πηγή: Herokids.gr